Higiena cyfrowa dorosłych internautów w Polsce – nowe dane z raportu Fundacji Orange i ICO

Czy Polacy dbają o higienę cyfrową? Najnowszy raport Fundacji „Instytut Cyfrowego Obywatelstwa” oraz Fundacji Orange pokazuje, że choć świadomość pojęcia rośnie, to nadal niewielka część dorosłych wprowadza prozdrowotne nawyki związane z korzystaniem z urządzeń ekranowych i internetu.

selfie phone

Czym jest higiena cyfrowa?

Higiena cyfrowa to zestaw zachowań, które mają na celu ochronę zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego użytkowników technologii informacyjno-komunikacyjnych. Obejmuje m.in. kontrolę czasu spędzanego przed ekranem, bezpieczne korzystanie z sieci, ocenę wpływu treści na samopoczucie oraz zdrowe postawy fizyczne w trakcie używania urządzeń.

Jak podkreśla Magdalena Bigaj, prezeska Fundacji Instytut Cyfrowego Obywatelstwa:

„Wpływ nowych technologii na zdrowie fizyczne, psychiczne i społeczne ich użytkowników i użytkowniczek jest dzisiaj czymś niekwestionowanym. Dlatego do zdrowego funkcjonowania potrzebujemy nauczyć się chroniących zdrowie zacho­wań”.

Wyniki Ogólnopolskiego Badania Higieny Cyfrowej 2024

Badanie przeprowadzono na reprezentatywnej próbie dorosłych użytkowników internetu w Polsce. Kluczowe wnioski prezentują się następująco:

Wskaźnik Wynik
Znajomość pojęcia „higiena cyfrowa” 48,1%
Chęć pogłębienia wiedzy na ten temat 51,2%
Osoby, które uważają, że spędzają dużo czasu przed ekranem 54,5%
Osoby, które wprowadziły ograniczenia w korzystaniu z ekranów 17,6%
Rezygnacja z treści wpływających negatywnie na samopoczucie 36,6%
Weryfikowanie informacji z internetu 33%
Pytanie o zgodę przed publikacją cudzych danych/zdjęć 47,4%
Dbanie o postawę ciała przy korzystaniu z ekranów 16,4%

Badacze analizowali zachowania z czterech kluczowych obszarów:

  1. Kontrola korzystania z urządzeń ekranowych

  2. Bezpieczeństwo online

  3. Tworzenie i odbiór treści internetowych

  4. Zachowania wspierające zdrowie (np. sen, bezpieczeństwo w ruchu)

Test ICO – wsparcie dla użytkowników internetu

Badaniu towarzyszy Test Higieny Cyfrowej ICO, dostępny bezpłatnie na stronie www.higienacyfrowa.pl. Test pozwala użytkownikom sprawdzić swoje nawyki cyfrowe i uzyskać praktyczne wskazówki dotyczące ich poprawy. To narzędzie edukacyjne wspiera autorefleksję i może być wartościowym dodatkiem do strategii prozdrowotnych realizowanych np. przez operatorów telekomunikacyjnych.

Dorośli jako wzór dla młodszych pokoleń

Na znaczenie roli dorosłych w kształtowaniu zdrowych nawyków cyfrowych zwraca uwagę Małgorzata Kowalewska, członkini zarządu Fundacji Orange:

„Higiena cyfrowa jest tematem, który dotyczy nas wszystkich i dobrze przyjrzeć się jej w kontekście osób dorosłych, bo to one modelują zachowania dzieci i młodzieży”.

Znaczenie dla sektora telekomunikacyjnego

Temat higieny cyfrowej ma bezpośredni związek z działalnością firm telekomunikacyjnych. Operatorzy komórkowi mogą odgrywać kluczową rolę w edukowaniu klientów, promowaniu zdrowych nawyków cyfrowych i wdrażaniu funkcji wspierających kontrolę czasu ekranowego (np. w aplikacjach mobilnych).

Projekt realizowany od 2022 r. przez Fundację Orange i ICO, pod patronatem Dziekana Wydziału Nauk o Zdrowiu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, ma charakter długofalowy i naukowo-ekspercki. Wśród autorów i współautorów raportu znaleźli się m.in. prof. Mariusz Panczyk, dr hab. Magdalena Woynarowska i dr Szymon Wójcik.

Może Ci się również spodoba