„Człowiek 2040” – T-Mobile i Polityka Insight we wspólnym projekcie o tym, jak będzie wyglądać Polska w 2040 roku

Czy aukcja 8G już wystartowała? Czy sztuczna inteligencja radzi sobie w prowadzeniu terapii zdrowia psychicznego? I czy paraolimpiada ma jeszcze sens, jeśli sportowcy bioniczni startują w głównych igrzyskach? Na te i szereg innych pytań analitycy Polityki Insight będą szukać odpowiedzi w serwisie „Człowiek 2040”, stworzonym we współpracy z T-Mobile Polska. Operator, który w tym roku obchodzi swoje 25. urodziny, chce wykorzystać ten moment do stawiania ważnych pytań o przyszłość kraju i technologii. Od 16 września, przez 10 tygodni, T-Mobile i Polityka Insight będą odsłaniać kolejne odcinki podróży do 2040 r., która – choć hipotetyczna – powstała na bazie setek raportów i pogłębionej pracy badawczej analityków. Tekstom będą towarzyszyć podcasty z uznanymi ekspertami i ekspertkami, którzy skonfrontują się z przedstawioną wizją, i opowiedzą, o trendach, które w najbliższym czasie będą kształtować przyszłość Polski.

Kto z nas chociaż raz nie zastanawiał się nad tym, jak będzie wyglądać przyszłość za 10, 20 czy 30 lat? Czasami skłaniają nas do tego filmy i książki science-fiction, innym razem opracowania poważanych instytucji, które w opasłych raportach starają się policzyć przyszłość. Te pierwsze bywają porywające, ale są zwykle zapisem wyobraźni reżyserki lub pisarza. Te drugie dają rzetelne informacje i lepsze zrozumienie świata, ale bywają nieprzystępne i mało wciągające. A gdyby tak połączyć to, co najlepsze z obu tych opcji? Gdyby tak stworzyć intrygujące historie pisane z przyszłości, ale oparte na rzeczywistych trendach i wiarygodnych danych? Dokładnie takie podejście do przyglądania się przyszłości odzwierciedla serwis analityczny Polityki Insight i T-Mobile Polska – „Człowiek 2040” – który właśnie dziś ma swoją premierę.

 

Te same czynności, nowe technologie

W cotygodniowych odcinkach serwisu „Człowiek 2040” eksperci Polityki Insight opiszą hipotetyczne wydarzenia, firmy i procesy, dzięki którym opowiedzą życie Polek i Polaków w 2040 r., podzielone na 10 czynności: „Komunikuję się”, „Przemieszczam się”, „Mieszkam”, „Używam”, „Kształcę się”, „Dbam o siebie”, „Spędzam czas wolny”, „Pracuję”, „Organizuję się” oraz „Kupuję”. To czynności, które dziś składają się na nasze codzienne życie, i które za kilkanaście lat z pewnością również będziemy wykonywać, jednak już z wykorzystaniem zupełnie nowych technologii. Co ważne, zapoznając się z poszczególnymi przewidywaniami, czytelnik ma łatwy dostęp do tzw. infotipów – dzięki nim może na bieżąco poszerzać swoją wiedzę i sprawdzać, na bazie jakiego trendu powstała dana prognoza.

Gdybym 25-letnią historię T-Mobile miał zamknąć w jednym zdaniu, powiedziałbym, że zastaliśmy Polskę analogową, a zmieniliśmy ją w Polskę cyfrową. Przeskok, jakiego polskiemu społeczeństwu udało się dokonać dzięki upowszechnieniu się m.in. telekomunikacji mobilnej, jest naprawdę imponujący. Ćwierć wieku to dobry moment, aby to podsumować i docenić. Jednak w takich chwilach warto również myśleć o przyszłości, bo ona zwykle pojawia się, zanim jesteśmy gotowi na jej przyjęcie. A my już dziś chcemy być gotowi na kolejne 25 lat z Polkami i Polakami. Stąd właśnie pomysł stworzenia we współpracy z Polityką Insight serwisu „Człowiek 2040”. To nieoczywista forma zabawy intelektualnej, dzięki której możemy stawiać odważne pytania o rolę technologii w życiu człowieka dziś i jutro, a także wyobrazić sobie kolejny, wspólny etap cyfryzacji Polski – podkreślił Andreas Maierhofer, Prezes Zarządu T-Mobile Polska.

 

Czy w 2040 r. naszym głównym towarzyszem podróży będą wirtualni asystenci?

W pierwszym odcinku serwisu „Człowiek 2040” – „Przemieszczam się” – na tapetę zostaną wzięte szeroko rozumiane kwestie transportu, w tym to, jak rozstrzygać spory związane z kolizjami dwóch samochodów autonomicznych, czy transportem publicznym i z pomocą wirtualnego asystenta da się szybko i ekologicznie pokonywać duże odległości między krajami, oraz czy wodór ma szansę zrewolucjonizować polski transport. Aby stworzyć rzetelny obraz tych aspektów życia w 2040 r., analitycy Polityki Insight wzięli pod lupę m.in. trendy takie jak systematyczne zazielenianie transportu oraz rozwój jego intermodalności. O tym, czy przedstawiona wizja przemieszczania się w 2040 r. ma szansę się ziścić, Andrzej Bobiński, dyrektor zarządzający Polityki Insight porozmawia w pierwszym podcaście z Krzysztofem Bolestą, byłym wiceprezesem Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych, a obecnie policy officerem i team leaderem w Dyrekcji Generalnej ds. Energii Komisji Europejskiej.

Serwis jest zabawą intelektualną, ćwiczeniem z wyobraźni, choć powstał na bazie dogłębnej pracy badawczej. Nasi analitycy przekopali się przez setki raportów o trendach, innowacjach i przyszłości oraz gigabajty danych dostarczonych przez T-Mobile Polska – efekt tych prac kryje się pod wyjaśnieniami kluczowych hipotez i założeń. To przyczynek do rozważań na temat tego, w jakim kierunku świat podąża i w jakiej rzeczywistości możemy się obudzić za 20 lat – powiedział Andrzej Bobiński, dyrektor zarządzający Polityki Insight.

Instrukcja poznania przyszłości

Począwszy od 16 września, czyli oficjalnej daty urodzin T-Mobile Polska, w każdy kolejny czwartek czytelnicy i słuchacze będą mogli zapoznać się z nowym odcinkiem projektu „Człowiek 2040”. Będzie to możliwe na stronie https://www.politykainsight.pl/czlowiek2040 oraz w rocznicowej zakładce „Jutro” pod adresem https://www.t-mobile.pl/c/25-lecie/jutro. Na stronie serwisu Polityki Insight użytkownicy mogą zapisać się również do newslettera, aby co tydzień premierowo otrzymywać kolejne odcinki serialu „Człowiek 2040”.

Może Ci się również spodoba