Wyniki T-Mobile Polska w II kwartale 2021 r.
W II kwartale 2021 r. T‑Mobile Polska:
- Odnotował stabilny organiczny wzrost przychodów o ok. 1,2% (r/r) – pomniejszony w procesie raportowania na skutek wydarzeń jednorazowych.
- Wypracował zwiększenie EBITDA AL o 4,1% (r/r) – w zgodzie z długoterminowym planem wzrostu.
- Osiągnął znaczący wzrost bazy klientów zarówno w segmencie abonamentowym, jak i przedpłaconym – łącznie o 269 tys. (r/r).
- Wprowadził nową gamę ofert konwergentnych, którym towarzyszą liczne oferty specjalne i promocje we wszystkich segmentach rynku B2C.
- Odnotował znaczny wzrost wszystkich kluczowych czynników finansowych i operacyjnych rynku B2B w efekcie rosnącego zapotrzebowania na usługi w takich obszarach jak data center, rozwiązania chmurowe, bezpieczeństwo oraz dzięki rosnącej popularności ofert konwergentnych.
- Kontynuował realizację projektów w obszarze jakości sieci, w tym rollout technologii 5G.
W II kwartale 2021 r. T‑Mobile Polska kontynuował realizację długoterminowego planu stabilnego, zrównoważonego rozwoju i odnotował wzrost EBITDA AL o 4,1% w porównaniu do analogicznego kwartału ubiegłego roku, osiągając zysk EBITDA AL w wysokości 453 mln zł. Jednocześnie spółka wypracowała przychody w wysokości 1,58 mld zł, co po wyłączeniu negatywnego efektu przesunięcia niskomarżowych przychodów z międzynarodowych usług tranzytowych do dedykowanych struktur w ramach Grupy DT, oznaczałoby 1,2% wzrostu organicznego (r/r). Oficjalnie operator zaraportował zmianę przychodów o (-)2,3%, ale należy zauważyć, że od III kwartału 2021 r. podobny efekt nie będzie już występował. Organiczny wzrost przychodów T‑Mobile należy wiązać z rosnącą bazą klientów, zwłaszcza biznesowych, oraz rosnącą popularnością większych pakietów danych i ofert konwergentnych.
Będąc firmą zorientowaną na klienta, wyprzedzamy rynek, oferując naszym klientom najwyższą jakość: najnowocześniejsze technologie i pełen zakres usług odpowiadających na ich potrzeby. Głównym źródłem naszego wzrostu są atrakcyjne oferty z największymi na rynku limitami danych, zawierające pakiety rozrywki oraz dostęp do Internetu FTTH. To podejście doskonale łączy się z naszą najlepszą na rynku siecią, w którą nieprzerwanie intensywnie inwestujemy m.in. poprzez dynamiczne rozwijanie zasięgu piątej generacji. Te dwa czynniki tworzą doskonałą kombinację – powiedział Andreas Maierhofer, prezes T‑Mobile Polska. Naszą ambicją na 2021 r. jest zapewnienie stabilnego wzrostu EBITDA i osiągamy wyniki zgodne z tym założeniem.
Na koniec drugiego kwartału baza klientów T‑Mobile wzrosła o 269 tys. w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego i wyniosła 11,29 mln. Należy zauważyć, że spółka zaobserwowała wzrost bazy klientów zarówno w segmencie abonamentowym, jak i przedpłaconym. W tym samym czasie rosła również liczba klientów FTTH. Średnia miesięczny współczynnik odejść (churn) w segmencie kontraktowym utrzymał się na bardzo niskim poziomie 0,7%.
W drugim kwartale 2021 r. osiągaliśmy dobre wyniki dzięki koncentracji na zadowoleniu klientów, w połączeniu z długoterminowymi inwestycjami w konwergencję i nowe, wysokomarżowe produkty. Ostatnie kilka kwartałów pokazało, że mocne fundamenty finansowe w tak wymagających czasach pozwalają nam z powodzeniem stawiać czoła rynkowi. Ciągłe reinwestowanie wygenerowanych środków pozwala nam nie tylko utrzymać przewagę technologiczną, ale także pozyskiwać nowych klientów a dla obecnych stawać się prawdziwym „love brandem” – powiedział Juraj Andras, CFO T‑Mobile Polska.
Łączymy usługi, łączymy emocje
Drugi kwartał 2021 r. w segmencie klientów indywidualnych T‑Mobile upłynął pod znakiem nowego podejścia do tworzenia oferty konwergentnej. T‑Mobile jeszcze mocniej postawił na ofertę łączenia usług mobilnych i stacjonarnych w ramach programu „Korzyści dla domu”, oferując klientom dodatkowe warianty i zniżki na pakiety konwergentne. T‑Mobile zaoferował także klientom odświeżoną ofertę internetu do domu z nielimitowanymi pakietami danych – alternatywę dla osób, które nie znajdują się w zasięgu oferty światłowodowej T‑Mobile, pozwalającą im wybrać całość usług u jednego operatora i skorzystać z korzyści z tego wynikających.
Na drugi kwartał 2021 r. przypadły również piłkarskie Mistrzostwa Europy. Operator, jako sponsor reprezentacji Polski w piłce nożnej, przygotował na tę okazję mistrzowską ofertę abonamentową 5G z największą paczką gigabajtów w Polsce (200 GB). Kontynuował również program cotygodniowego docenienia swoich klientów – Happy Fridays – w ramach którego przygotował tematyczne prezenty, które pozwoliły użytkownikom jeszcze intensywniej przeżywać sportowe emocje.
Poza sportowymi promocjami dla klientów prepaid T‑Mobile pamiętał również o podnoszeniu jakości oferowanych usług w tym segmencie. Po uruchomieniu z końcem marca możliwości korzystania z sieci 5G przez użytkowników na kartę, T‑Mobile udostępnił bardzo konkurencyjną ofertę „Bez limitu XL” w taryfie GO! z dostępem 5G. Z kolei w lipcu jako pierwszy operator na polskim rynku wprowadził doładowania cykliczne w ofertach prepaid (T‑Mobile na kartę, MIX i Heyah na kartę).
Wzrost w segmencie biznesowym we wszystkich kluczowych obszarach
Całe pierwsze półrocze 2021 roku to w T‑Mobile Polska czas znacznego wzrostu rynku biznesowego, a drugi kwartał również bardzo dobrze wpisuje się w ten trend. Operator umocnił swoją pozycję w najbardziej wymagających segmentach klientów biznesowych, zdobywając nowe kontrakty na takie usługi jak sieci teleinformatyczne, bezpieczeństwo, centra danych czy usługi chmurowe. W tym czasie T‑Mobile pozyskał dużą liczbę nowych kontraktów, m.in. na budowę sieci MPLS WAN dla Polskiej Spółki Gazownictwa oraz świadczenie konwergentnych usług telekomunikacyjnych dla Narodowego Banku Polskiego.
W odpowiedzi na oczekiwany ciągły wzrost zapotrzebowania na usługi data center, T‑Mobile kontynuuje inwestycję w centrum danych Szlachecka 2, który umożliwi operatorowi dostarczanie swoim klientom kompleksowych technologii ICT oraz najlepszej jakości usług przetwarzania danych według najwyższych standardów bezpieczeństwa. W czerwcu zakończono kolejny ważny etap budowy tj. realizację stanu surowego zamkniętego, a prace przy inwestycji postępują zgodnie z harmonogramem
Przez cały drugi kwartał T‑Mobile kontynuował sukcesy w segmencie mniejszych przedsiębiorstw – pozyskując nowych klientów, a także zwiększając penetrację planów MagentaBIZNES w całej bazie klientów B2B. Operator poprawił wszystkie kluczowe czynniki operacyjne w tym segmencie, a pakiety konwergentne obejmujące dostęp do Internetu FTTH oraz Internet bez ograniczeń były coraz częściej wybierane przez klientów T‑Mobile. Na koniec drugiego kwartału liczba klientów korzystających w segmencie mniejszych firm z usługi dostępu do internetu bez limitu danych przekroczyła 300 tys.
Konsekwentne inwestycje sieciowe nastawione na jakość i umożliwienie dostępu 5G
W obszarze sieci drugi kwartał upłynął pod znakiem realizacji jednego z kluczowych strategicznie projektów, jakim jest wyłączenie sieci 3G. Zgodnie z przyjętym harmonogramem, w tym roku T‑Mobile stopniowo wyłącza technologię 3G w paśmie 2100 MHz, uruchamiając sieć LTE na zwolnionych częstotliwościach. W miejscach, w których T‑Mobile świadczy usługi 5G, zwolnione częstotliwości mogą być również wykorzystywane na potrzeby technologii LTE i 5G. Dla klientów oznacza to wyższe prędkości przesyłania danych i wyższy komfort korzystania z usług. Widać to wyraźnie w wynikach Speedtest.pl, gdzie T‑Mobile zajmował pierwsze miejsce w każdym miesiącu drugiego kwartału ze stale rosnącą średnią prędkością przesyłania danych.
Wiosenne miesiące upłynęły również na przygotowaniach do dynamicznego uruchomienia najnowocześniejszej sieci 5G w innych miastach oraz uzupełnianiu zasięgu tam, gdzie jest już dostępna. W wyniku tych przygotowań, zgodnie z deklaracją z początku wakacji, T‑Mobile uruchamia obecnie w całej Polsce średnio ponad 120 stacji 5G tygodniowo, konsekwentnie realizując cel świadczenia najwyższej jakości usług również za pośrednictwem największej sieci 5G.
Kontynuacja ekologicznej strategii i edukacja seniorów
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami T‑Mobile konsekwentnie dąży do osiągnięcia ambitnych celów klimatycznych – w tym tych dotyczących zerowej emisyjności (netto, emisje pośrednie i bezpośrednie) w 2025 roku. Firma już teraz korzysta z zielonej energii, co potwierdzają odpowiednie certyfikaty. Natomiast w drugim kwartale 2021 ogłosiła, że od początku nowego roku wykorzystywać będzie energię pochodzącą z OZE, dostarczaną przez firmę Respect Energy S.A. Strony podpisały dwuletnią umowę, na mocy której operator zakupi prąd produkowany w sposób zeroemisyjny. Poza zakupem energii T‑Mobile rozwija kierunek jej produkcji – między innymi dzięki instalacji paneli fotowoltaicznych na swoich stacjach bazowych. W drugim kwartale 2021 roku zaprezentowano także Eco Rating – nowy system oznaczania produktów, który umożliwi identyfikację telefonów komórkowych bardziej przyjaznych środowisku.
Przeciwdziałanie cyfrowemu wykluczeniu to również niezwykle istotny element strategii odpowiedzialnego biznesu T‑Mobile. Wspólnie z Fundacją TV Puls „Pod Dębem” firma wystartowała z nowym projektem edukacyjnym „Sieć Pokoleń”. W ramach inicjatywy kilkanaście Domów Opieki Społecznej zostało wyposażonych w sprzęt komputerowy, a dla pensjonariuszy przygotowano program zajęć edukacyjnych z zakresu korzystania z technologii oraz specjalne dyżury z pracownikami call center. Projekt ma popularyzować dostęp do nowoczesnych technologii i poprawiać kompetencje cyfrowe wśród seniorów, ale równocześnie dawać im narzędzia do rozwoju swoich pasji i kontaktów z najbliższymi.
Ostatnie miesiące przyniosły także T‑Mobile kilka prestiżowych nagród. Po raz drugi z rzędu firma mogła cieszyć się najwyższym, złotym wyróżnieniem w konkursie „Listki CSR” organizowanym przez tygodnik „Polityka”. Co więcej, w tegorocznym Rankingu Odpowiedzialnych Firm zanotowała awans w zestawieniu branżowym i uplasowała się na 3. miejscu w kategorii „Telekomunikacja, technologia, media i rozrywka”. T‑Mobile znalazł się także na liście Diversity IN Check, przygotowanej przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu, która jest zestawieniem pracodawców najbardziej zaawansowanych w zarządzaniu różnorodnością i inkluzją w Polsce.