Co o pomaganiu pokazał nam COVID-19, a co zostanie z nami po pandemii?
W trakcie pandemii COVID-19 blisko 60% Polaków zaangażowało się w pomoc osobom potrzebującym wsparcia. Badanie Orange Polska pokazuje, że najczęściej przekazywaliśmy środki materialne, w tym finansowe, a prawie 41% z nas aktywnie wzięło udział w akcjach pomocowych, ofiarując swój czas i umiejętności innym, na przykład szyjąc maseczki, robiąc zakupy i gotując posiłki seniorom. Ponad połowa badanych uświadomiła sobie, że tylko wzajemnie sobie pomagając, możemy łatwiej żyć.
Podczas epidemii uświadomiliśmy sobie, jak ważne jest nie tylko własne zdrowie (tak deklaruje 59% respondentów), ale także wspieranie innych osób, zarówno przyjaciół i rodziny (56,7%), znajomych (50,3%), jak również zupełnie obcych osób (46,2%). Warto zwrócić uwagę, że aż 56,3% z nas pod wpływem doświadczeń związanych z epidemią zdało sobie sprawę, jak cenne jest pomaganie i jak dzięki wzajemnemu wsparciu można łatwiej radzić sobie w trudnych czasach.
Za deklaracjami szły czyny. Najczęściej pomagaliśmy rodzinie, następnie przyjaciołom i bliskim znajomym, sąsiadom, ale także nieznajomym. Wśród konkretnych form zaangażowania deklarowaliśmy szycie maseczek dla fundacji i szpitali, robienie zakupów i przygotowywanie posiłków dla seniorów, a także naukę osób starszych w zakresie obsługi komunikatorów internetowych. Wiele uwagi poświęciliśmy również dzieciom, pomagając w odrabianiu lekcji, czy udzielając korepetycji online.
– Badanie potwierdziło, że Polacy pomimo obostrzeń chętnie pomagają na tyle, ile pozwala sytuacja. Dostrzegają konieczność pomocy potrzebującym i angażują się w konkretne akcje. Pandemia COVID-19 dodatkowo zmieniła nasze postrzeganie akcji społecznych i pomocy innym. Chcemy pomagać innym, nie tylko z kręgu najbliższej rodziny, ale również z dalszych kręgów znajomych, należących do naszej lokalnej społeczności. Ten wyjątkowy czas pokazał, jak ogromna wartość płynie z solidarności. Będąc razem, mogliśmy lepiej poradzić sobie z tą trudną sytuacją – powiedział Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange.
Jak Polacy pomagali przed wybuchem pandemii koronawirusa?
W badaniu Orange Polska zapytał również, jak Polacy zaangażowali się we wspieranie innych, przed wybuchem pandemii COVID-19. Ponad 90% odpowiedziało, że pomagało innym. Najczęściej na nasze wsparcie mogli liczyć nasi najbliżsi – rodzina, przyjaciele i bliscy znajomymi. Osobom z dalszego kręgu znajomych pomagaliśmy sporadycznie, a ponad 1/3 z nas nie robiło tego nigdy. Przed epidemią angażowaliśmy się przede wszystkim w akcje pomocy chorym dzieciom, osobom starszym i ubogim. Najczęściej ofiarowaliśmy swój czas i umiejętności – na taką formę pomocy wskazało 59,2% badanych Polaków. Istotne było również bezpośrednie wsparcie materialne, także finansowe (35,4% badanych). Ponad 1/4 Polaków pomagała także pośrednio – wspierając finansowo organizacje, które działają na rzecz innych. Ok. 12% angażowało się w działania pomocowe za pośrednictwem internetu.
Mniejsza, ale równie skuteczna pomoc w trakcie epidemii
Na mniejsze zaangażowanie we wspieranie innych w trakcie epidemii duży wpływ mogły mieć m.in. konieczność dystansowania się od innych, ograniczenia w przemieszczaniu się, strach przed zarażeniem, jak i powszechna niepewność związana z obecną sytuacją. Nie mniej jednak blisko 60% badanych, w trakcie epidemii koronawirusa, wzięło udział w akcji społecznej, mającej na celu pomoc innym osobom. Najczęściej przekazywaliśmy bezpośrednio potrzebującym pieniądze lub rzeczy materialne, wspomagaliśmy finansowo organizacje, które organizowały wsparcie w tym czasie, a ponad 40% z nas angażowało swój czas i umiejętności w pomoc potrzebującym. W porównaniu do czasu sprzed pandemii, w jej trakcie chętniej brano udział w akcjach społecznych organizowanych przez marki lub fundacje. Częściej do działania wykorzystywaliśmy technologie – podczas pandemii robił to co piąty badany.
Seniorzy potrzebują więcej pomocy niż dotychczas otrzymywali
Po doświadczeniach związanych z epidemią jesteśmy już dużo bardziej skłonni pomagać innym – głównie rodzinie (67,6%), ale także przyjaciołom (59,6%) czy dalszym znajomym (47,6%). Warto zaznaczyć, że w porównaniu do naszych intencji sprzed pandemii, uświadomiliśmy sobie, jak ważne jest wspieranie także tych osób, których w ogóle nie znamy. Dostrzegamy również, że pomocy potrzebują inne grupy niż te wspierane dotychczas – blisko 62% badanych uważa, że obecnie pomoc seniorom jest ważniejsza niż kiedyś. 42,6% badanych wskazuje na ciężko chorych dorosłych, a niecałe 40% dostrzega jak ważne jest wspieranie polskiej służby zdrowia. W opinii badanych pomoc dzieciom w edukacji w tym także zapewnienie sprzętu do lekcji online jest ważniejsza niż kiedyś. Uważa tak dwa razy więcej osób.
Badanie „Dobroczynność a COVID-19” zostało zrealizowane metodą CAWI OMNIBUS w czerwcu 2020 r. przez Havas Media na zlecenie Orange Polska.
źródło: orange.pl